Radialne silniki P1V-P
Silnik pneumatyczny radialny Parker P1V-P
Dlaczego warto zastosować silniki łopatkowe P1V-P?
Silniki łopatkowe Parker to wszechstronne i niezawodne urządzenia napędowe, które dzięki swojej zaawansowanej konstrukcji mogą sprostać wymaganiom różnych gałęzi przemysłu. Oferują elastyczność w zakresie montażu, regulacji prędkości i momentu obrotowego, a także charakteryzują się długą żywotnością i niskimi wymaganiami konserwacyjnymi. Te cechy sprawiają, że są idealnym wyborem do zastosowań, w których liczy się niezawodność, precyzyjne sterowanie oraz bezpieczeństwo pracy w trudnych warunkach.
Seria P1V-P to wszechstronna linia dwukierunkowych silników pneumatycznych, zaprojektowanych specjalnie do pracy w ciężkich warunkach oraz w wymagających aplikacjach przemysłowych. Silniki te wyróżniają się solidną konstrukcją – ich obudowy wykonane są z trwałego żeliwa, które jest dodatkowo pokryte farbą antykorozyjną, co zapewnia ochronę przed korozją i uszkodzeniami mechanicznymi.
Kluczową cechą serii P1V-P jest przystosowanie do pracy w wilgotnych i zanieczyszczonych środowiskach, dzięki uszczelnionym podzespołom, które gwarantują niezawodność nawet w trudnych warunkach. Co więcej, silniki te mogą być łączone z dedykowanymi przekładniami, takimi jak planetarne, śrubowe czy ślimakowe. Takie rozwiązanie pozwala na dostosowanie momentu obrotowego oraz prędkości do specyficznych wymagań aplikacji, co zwiększa elastyczność i możliwości ich zastosowania.
Seria P1V-P to idealny wybór do aplikacji wymagających niezawodnego napędu w trudnych środowiskach.
Podstawowe parametry techniczne:
Moc silnika: | 0,07 kW do 0,228 kW |
Prędkość obrotowa: | do 1100 rpm (w zależności od modelu) |
Temperatura pracy: | -10 °C do +70 °C |
Gdzie stosujemy silnik pneumatyczny?
Silnik pneumatyczny można zastosować praktycznie wszędzie gdzie doprowadzone jest sprężone powietrze, w każdym zakładzie przemysłowym. Niewątpliwie gółówną zaletą silnika pneumatycznego jest możliwość pracy w strefie przeciwybuchowej ATEX. Zakres mocy silników pneumatycznych od 0,02 kW do 18 kW, prędkość obrotowa nawet do 24000 rpm, silniki pneumatyczne wykonane ze stal nierdzewnej nadają się do pracy w ciężkich i agresywnych warunkach (w zależności od modelu). Istnieje możliwość łączenia silników pneumatycznych z przekładniami w celu zmniejszenia prędkości obrotowej. Dostępne silnik w wersji ATEX.
Dlaczego warto zastosować silnik pneumatyczny
Seria P1V-P to idealny wybór do aplikacji wymagających niezawodnego napędu w trudnych środowiskach.
Silniki pneumatyczne serii P1V-P firmy Parker Hannifin to rozwiązania przeznaczone do pracy w trudnych i wymagających warunkach, szczególnie w aplikacjach przemysłowych, które wymagają wysokiej niezawodności, trwałości oraz elastyczności. Dzięki swojej konstrukcji, te dwukierunkowe silniki wyróżniają się możliwością pracy w otoczeniach wilgotnych, zanieczyszczonych oraz w warunkach podwyższonego ryzyka wybuchu. Seria P1V-P oferuje szeroką gamę rozwiązań, które mogą być dostosowane do różnych wymagań aplikacyjnych, dzięki czemu są idealnym wyborem do różnych sektorów przemysłowych.
Wszechstronność zastosowań
Seria P1V-P została zaprojektowana z myślą o pracy w ekstremalnych warunkach środowiskowych. Obudowy silników wykonane są z żeliwa malowanego, które zapewnia odporność na korozję, a także chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi i chemikaliami. Te silniki są uszczelnione, co umożliwia pracę w wilgotnych i zanieczyszczonych środowiskach, co czyni je idealnymi do zastosowań w przemyśle chemicznym, petrochemicznym oraz spożywczym. W miejscach, gdzie wymagana jest wysoka higiena, wytrzymałość na środki chemiczne oraz niezawodność w trudnych warunkach, silniki pneumatyczne Parker spełniają te wymagania .
Zakres mocy i prędkości
Silniki pneumatyczne serii P1V-P oferują trzy podstawowe modele o mocy 73,5 W, 125 W i 228 W przy ciśnieniu zasilania wynoszącym 5 bar. Te wartości mocy pozwalają na zastosowanie silników w szerokim zakresie aplikacji przemysłowych, gdzie wymagana jest precyzyjna kontrola momentu obrotowego i prędkości, dostosowana do wymagań specyficznych zadań.Prędkość obrotowa tych silników może wynosić od 300 do 9000 obr./min, co umożliwia precyzyjne sterowanie momentem obrotowym oraz prędkością w zależności od wymagań. Dla aplikacji wymagających szybkich zmian prędkości, zastosowanie zaworu dławiącego pozwala na płynną regulację parametrów pracy
Przekładnie – Elastyczność w dostosowywaniu prędkości i momentu
Dzięki możliwości integracji z różnymi typami przekładni, takimi jak planetarne, ślimakowe czy zębate walcowe (helical), silniki P1V-P mogą być stosowane w aplikacjach, które wymagają precyzyjnej kontroli momentu obrotowego oraz prędkości. Przekładnie planetarne cechują się wysoką wydajnością oraz małymi wymiarami instalacyjnymi, co czyni je idealnymi do aplikacji, gdzie ograniczona jest przestrzeń montażowa . Przekładnie ślimakowe z kolei, dzięki swoim właściwościom samohamownym, doskonale sprawdzają się w aplikacjach, gdzie potrzebne jest utrzymanie pozycji wału wyjściowego, co zwiększa bezpieczeństwo pracy w układach napędowych .
Trwałość i niezawodność
Jednym z głównych atutów serii P1V-P jest solidna konstrukcja, która zapewnia długą żywotność oraz odporność na trudne warunki pracy. Silniki te zostały zaprojektowane do pracy w ekstremalnych temperaturach, od -20°C do 110°C, co czyni je odpowiednimi do pracy w gorących i wilgotnych środowiskach. Dodatkowo, spełniają one normy ATEX, co oznacza, że mogą być stosowane w strefach zagrożonych wybuchem . Konstrukcja oparta na niskiej liczbie ruchomych części sprawia, że są one łatwe w serwisowaniu, a jednocześnie charakteryzują się wysoką niezawodnością nawet przy długotrwałej pracy.
Praca w trudnych warunkach
Silniki P1V-P mogą pracować w różnych pozycjach montażowych, zarówno w pionie, jak i w poziomie, co dodatkowo zwiększa ich wszechstronność. Dzięki możliwości pracy w atmosferach zagrożonych wybuchem, są idealnym wyborem do zastosowań w przemyśle chemicznym oraz petrochemicznym. Dodatkowo, ich odporność na wibracje, uderzenia i skrajne temperatury sprawia, że są niezastąpione w trudnych warunkach produkcyjnych .
Niskie wymagania konserwacyjne
Silniki pneumatyczne z serii P1V-P charakteryzują się bardzo niskimi wymaganiami konserwacyjnymi. Standardowo wyposażone są w łopatki sprężynowe, które umożliwiają pracę zarówno przy smarowaniu olejem, jak i bezsmarowaniu. Pierwszy serwis zazwyczaj wymagany jest po 500 godzinach pracy, a dalsze interwały serwisowe zależą od zużycia łopatek . Możliwość pracy bez potrzeby ciągłego smarowania sprawia, że silniki te są bardziej ekonomiczne w eksploatacji, a ich serwisowanie jest proste i szybkie.
Elastyczność montażu
Silniki serii P1V-P oferują różne opcje montażu, w tym montaż na stopie, kołnierzu lub w konfiguracji z przekładnią. Dzięki kompaktowym wymiarom oraz niskiej masie, są one łatwe w instalacji nawet w ograniczonej przestrzeni. Co więcej, silniki te mogą być montowane w różnych pozycjach, co zwiększa elastyczność ich zastosowań. Wersje z przekładniami planetarnymi, ślimakowymi czy zębatymi mogą być dostosowane do specyficznych wymagań aplikacyjnych, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla różnorodnych branż .
Zastosowania
Silniki pneumatyczne serii P1V-P znajdują szerokie zastosowanie w wielu sektorach przemysłowych. Dzięki swojej elastyczności, mogą być stosowane w aplikacjach takich jak napędy pomp, przenośniki, maszyny pakujące, wciągniki oraz mieszalniki. Wysoka wydajność, możliwość pracy w trudnych warunkach oraz niezawodność sprawiają, że są one kluczowym elementem wielu systemów produkcyjnych . Przykładowo, ich zdolność do pracy w wilgotnych środowiskach czyni je niezastąpionymi w przemyśle spożywczym, gdzie higiena i odporność na substancje chemiczne mają kluczowe znaczenie.
Używanie silników pneumatycznych w atmosferze niebezpiecznej
Obecnie nie są znane żadne normy regulujące działania silników pneumatycznych w niebezpiecznych atmosferach. Jednakże, istnieje kilka punktów dotyczących bezpieczeństwa silników pneumatycznych, które należy stosować.
Po pierwsze, silnik pneumatyczny nie jest źródłem iskier elektrycznych. Możliwe jest jednak, że przedmiot, który nie jest częścią silnika pneumatycznego (np. klucze, młotki itp.) może wytworzyć iskrę poprzez uderzenie w żeliwną lub aluminiową obudowę lub stalowy wał silnika pneumatycznego. Należy pamiętać, że obudowy silników elektrycznych zarówno dla klasy I i II mogą być wykonane z "...żelaza, stali, miedzi, brązu lub aluminium..." (UL 674, Electric Motors and Generators - Hazardous Locations, 23 czerwca 1989; paragraph 4.2, strona 6)].
Po drugiej edynym możliwym wewnętrznym źródłem zapłonu w silniku pneumatycznym jest pomiędzy stacjonarnymi elementami obudowy a obracające się elementy, które mogą wywołać iskrę. Prawdopodobieństwo wystąpienia takiej sytuacji jest zmniejszone przez fakt, że kontakt musi być dokładnie w tym samym czasie, gdy łatwopalny lub wybuchowy gaz jest jest wprowadzany do silnika powietrznego w ilości wystarczającej do mieszanki łatwopalnej lub wybuchowej przy jednoczesnym pokonaniu nadciśnienia gazu napędowego. Innymi słowy, chociaż wysoce nieprawdopodobne, wewnętrzna eksplozja w silniku pneumatycznym jest możliwa.
Wreszcie, silnik pneumatyczny jest zaprojektowany do pracy ze sprężonym powietrzem, którego rozprężanie podczas normalnej pracy tworzy efekt chłodzenia. W rezultacie temperatura silnika pneumatycznego nie przekroczy wyższej z temperatur otaczającej atmosfery lub powietrza dostarczanego do wlotu. Nie gwarantujemy bezpieczeństwa każdej aplikacji, ale aby zapewnić bezpieczną pracę silnika pneumatycznego w danym zastosowaniu, należy zawsze postępować zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi produktu i skonsultować się z wykwalifikowanym inżynierem.
Rodzaje i wersje silników pneumatycznych:
- Silnik pneumatyczny Parker P1V-A jest dostępny w sześciu rozmiarach i mocach znamionowych od 1600 do 18000 watów. Silniki są wyposażone w mocowania kołnierzowe IEC oraz opcjonalne przekładnie planetarne, walcowe lub ślimakowe do prawidłowego doboru prędkości obrotowej i momentu obrotowego.
- Silnik pneumatyczny z certyfikatem ATEX (do strefy przeciwwbyuchowej) Parker P1V-M jest dostępny w trzech różnych rozmiarach i mocach 200, 400, 600, 900 i 1200 W. Podstawowe silniki z żeliwa szarego montowane kołnierzowo z przekładnią planetarną i opcjonalnym wspornikiem nożnym.
- Silnik pneumatyczny z tłokiem radialnym Parker P1V-P jest dostępny z trzema podstawowymi silnikami o mocach 73,5, 125 i 228 Watt. Odpowiedni do zastosowań z niskimi prędkościami obrotowymi i wysokim momentem obrotowym, które podlegają surowym wymogom w zakresie poziomu hałasu.
- Silnik pneumatyczny z certyfikatem Parker P1V-S ATEX ze stali nierdzewnej jest dostępny w siedmiu różnych rozmiarach i mocach od 20 do 1200 W oraz prędkościach obrotowych od 5 do 24 000 obr/min. Z przekładniami w napędach planetarnych, śrubowych lub ślimakowych. Silnik pneumatyczne do zastosowań w przemyśle spożywczym i innych korozyjnych warunkach.