Silniki ze stali nierdzewnej P1V-S
Silniki pneumatyczne Parker do przemysłu spożywczego i innych środowisk korozyjnych.
Dlaczego warto zastosować silniki pneumatyczne ze stali nierdzewnej serii P1V-S?
Silniki pneumatyczne Parker serii P1V-S to wszechstronne i niezawodne jednostki napędowe, które dzięki swojej zaawansowanej konstrukcji ze stali nierdzewnej doskonale sprawdzają się w wymagających aplikacjach przemysłowych. Wyróżniają się wysoką odpornością na korozję, co sprawia, że idealnie nadają się do środowisk, gdzie wymagana jest wysoka higiena, trwałość oraz bezpieczeństwo. Silniki te mogą być stosowane w trudnych warunkach, takich jak praca w wilgotnych i zanieczyszczonych środowiskach, co czyni je niezastąpionym rozwiązaniem dla przemysłu spożywczego, farmaceutycznego oraz chemicznego.
Podstawowe parametry techniczne:
Obudowa: | stal nierdzewna |
Moc silnika: | 0,02 kW do 1,2 kW |
Prędkość obrotowa: | do 24000 rpm (w zależności od modelu) |
Temperatura pracy: | -20 °C do +40 °C |
Gdzie stosujemy silnik pneumatyczny?
Silnik pneumatyczny można zastosować praktycznie wszędzie gdzie doprowadzone jest sprężone powietrze, w każdym zakładzie przemysłowym. Niewątpliwie gółówną zaletą silnika pneumatycznego jest możliwość pracy w strefie przeciwybuchowej ATEX. Zakres mocy silników pneumatycznych od 0,02 kW do 18 kW, prędkość obrotowa nawet do 24000 rpm, silniki pneumatyczne wykonane ze stal nierdzewnej nadają się do pracy w ciężkich i agresywnych warunkach (w zależności od modelu). Istnieje możliwość łączenia silników pneumatycznych z przekładniami w celu zmniejszenia prędkości obrotowej. Dostępne silnik w wersji ATEX.
Dlaczego warto zastosować silnik pneumatyczny
-
Zmienna prędkość
Prędkość silnika można zmieniać w zakresie w szerokim zakresie obr/min (w zależności od modelu wybór) za pomocą prostego zaworu umieszczonego między źródłem powietrza a silnikiem
-
Brak iskrzenia
Jako urządzenie nieelektryczne, możliwość wybuchu w wyniku zapłonu łatwopalnych gazów jest zminimalizowana i bardzo ograniczona
-
Praca w obu kierunkach
Przez zmianę kierunku przepływu sprężonego powietrza na zasilaniu można uzyskać natychmiastową zmianę kierunku pracy silnika pneumatycznego.
-
Dopuszczona praca w warunkach wysokiej temperaturty
Gdy silnik powietrzny obraca się, rozprężone powietrze chłodzi silnik. Urządzenia mogą być używane w temperaturach do 120°C (250°F)
-
Kompaktowy i przenośny
Maksymalna moc przy minimalnych rozmiarze i wadze
-
Łatwość i prostota prac konserwacyjnych
Silnik pneumatyczny można umieścić w miejscach gdzie nie będą zbyt często serwisowane, ponieważ nie wymaga częstych akcji serwisowych pod warunkiem, że jest on obsługiwany przez czyste, suche i nasmarowane powietrze
-
Nie przepali się
Silniki pneumatyczne mogą być zatrzymane lub przeciążone przez długi czas bez uszkodzeń.
-
Niska cena
Koszt jest niższy niż w przypadku innych silników o mocy i możliwościach.
-
Działają we wszystkich pozycjach
Można je montować bokiem, do góry lub w dowolnej pozycji, o ile zapewnione jest odpowiednie smarowanie a nacisk końcowy jest utrzymywany w granicach projektowych.
-
Rozruch bez wstrząsów
Ponieważ silniki pneumatyczne pracują z płynnością amortyzowaną powietrzem zmniejszają obciążenie sprzętu
-
Samouszczelniające się łopatki
Łopatki są samouszczelniające i automatycznie zużywając się, zapewniają w ten sposób stałą wydajność przez tysiące godzin użytkowania.
-
Elastyczność montażu
Silnik pneumatyczny może być zamocowany na stopie, kołnierzu łapach – praktycznie dowolnie oby mocno i stabilnie
-
Wielołopatkowość w zależności od potrzeb
W zależności od modelu silnik może mieć 4 lub więcej łopatek, do większości aplikacji wystarczą silniki pneumatyczne cztero-łopatkowe ale im więcej łopatek tym dokładniejsza regulacja i stabilniejsza praca przy wolniejszych obrotach
-
Łatwa dostępność akcesoriów do wydłużenia żywotności pracy silnika pneumatycznego
Wystarczy zastosować standardowy zestaw przygotowania powietrza (jak filtr 5 mikronów oraz smarownicę) by wydłużyć bezawaryjny okres pracy silnika pneumatycznego, możemy zastosować regulator ciśnienia, który zapewnia precyzyjną kontrolę mocy i prędkości roboczej a także zapewnia stabilną pracę silnika pneumatycznego
Typowe zastosowania
- Sprzęt do mieszania
- Napędy przenośników
- Napędy pomp
- Pakowanie żywności
- Opakowania farmaceutyczne
- Wciągniki i wciągarki
- Bębny do węży
- Przecinarki do włókna szklanego
- Urządzenia napinające
- Stoły obrotowe
Jak wybrać silnik pneumatyczny?
Silniki pneumatyczne różnią się pod wieloma względami od innych źródeł zasilania. Te unikalne należy wziąć pod uwagę przy wyborze silnik pneumatyczny do konkretnego zadania. Łatwo jest zmienić moc i prędkość silnika pneumatycznego poprzez dławienie wlotu powietrza. Dlatego, najlepszą zasadą przy wyborze silnika pneumatycznego jest wybór, który zapewni wymaganą moc i moment obrotowy przy użyciu tylko dwie trzecie (2/3) dostępnego ciśnienia w przewodzie. Pełne ciśnienie będzie wtedy dostępne dla przeciążeń i rozruchu.
Moc wyjściowa a prędkość
Moc wyjściowa silnika pneumatycznego zależy od prędkości i do ciśnienia w przewodzie powietrza
Moment obrotowy a prędkość
- Silnik pneumatyczny zwalnia, gdy wzrasta obciążenie... jednocześnie jego moment obrotowy wzrasta do punktu, w którym dopasowuje się do obciążenia. Będzie on nadal zapewniał zwiększony moment obrotowy aż do stanu zatrzymania i może utrzymywać stan utknięcia bez szkody dla silnika.
- W miarę zmniejszania obciążenia silnik pneumatyczny zwiększa prędkość a moment obrotowy zmniejszy się, aby dopasować się do zmniejszonego obciążenia.
- Gdy obciążenie silnika pneumatycznego jest zwiększane lub prędkość może być kontrolowana poprzez zwiększanie lub zwiększając lub zmniejszając ciśnienie powietrza.
- Moment rozruchowy silnika pneumatycznego jest niższy niż moment podczas pracy. Zapewnia to płynny rozruch bez wstrząsów, konieczne jest dodatkowe ciśnienie w przewodzie powietrza dla rozruchu pod dużym obciążeniem
Zużycie powietrza a prędkość
Zużycie powietrza wzrasta wraz ze wzrostem prędkości i ciśnienia powietrza
Używanie silników pneumatycznych w atmosferze niebezpiecznej
Obecnie nie są znane żadne normy regulujące działania silników pneumatycznych w niebezpiecznych atmosferach. Jednakże, istnieje kilka punktów dotyczących bezpieczeństwa silników pneumatycznych, które należy stosować.
Po pierwsze, silnik pneumatyczny nie jest źródłem iskier elektrycznych. Możliwe jest jednak, że przedmiot, który nie jest częścią silnika pneumatycznego (np. klucze, młotki itp.) może wytworzyć iskrę poprzez uderzenie w żeliwną lub aluminiową obudowę lub stalowy wał silnika pneumatycznego. Należy pamiętać, że obudowy silników elektrycznych zarówno dla klasy I i II mogą być wykonane z "...żelaza, stali, miedzi, brązu lub aluminium..." (UL 674, Electric Motors and Generators - Hazardous Locations, 23 czerwca 1989; paragraph 4.2, strona 6)].
Po drugiej edynym możliwym wewnętrznym źródłem zapłonu w silniku pneumatycznym jest pomiędzy stacjonarnymi elementami obudowy a obracające się elementy, które mogą wywołać iskrę. Prawdopodobieństwo wystąpienia takiej sytuacji jest zmniejszone przez fakt, że kontakt musi być dokładnie w tym samym czasie, gdy łatwopalny lub wybuchowy gaz jest jest wprowadzany do silnika powietrznego w ilości wystarczającej do mieszanki łatwopalnej lub wybuchowej przy jednoczesnym pokonaniu nadciśnienia gazu napędowego. Innymi słowy, chociaż wysoce nieprawdopodobne, wewnętrzna eksplozja w silniku pneumatycznym jest możliwa.
Wreszcie, silnik pneumatyczny jest zaprojektowany do pracy ze sprężonym powietrzem, którego rozprężanie podczas normalnej pracy tworzy efekt chłodzenia. W rezultacie temperatura silnika pneumatycznego nie przekroczy wyższej z temperatur otaczającej atmosfery lub powietrza dostarczanego do wlotu. Nie gwarantujemy bezpieczeństwa każdej aplikacji, ale aby zapewnić bezpieczną pracę silnika pneumatycznego w danym zastosowaniu, należy zawsze postępować zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi produktu i skonsultować się z wykwalifikowanym inżynierem.
Rodzaje i wersje silników pneumatycznych:
- Silnik pneumatyczny Parker P1V-A jest dostępny w sześciu rozmiarach i mocach znamionowych od 1600 do 18000 watów. Silniki są wyposażone w mocowania kołnierzowe IEC oraz opcjonalne przekładnie planetarne, walcowe lub ślimakowe do prawidłowego doboru prędkości obrotowej i momentu obrotowego.
- Silnik pneumatyczny z certyfikatem ATEX (do strefy przeciwwbyuchowej) Parker P1V-M jest dostępny w trzech różnych rozmiarach i mocach 200, 400, 600, 900 i 1200 W. Podstawowe silniki z żeliwa szarego montowane kołnierzowo z przekładnią planetarną i opcjonalnym wspornikiem nożnym.
- Silnik pneumatyczny z tłokiem radialnym Parker P1V-P jest dostępny z trzema podstawowymi silnikami o mocach 73,5, 125 i 228 Watt. Odpowiedni do zastosowań z niskimi prędkościami obrotowymi i wysokim momentem obrotowym, które podlegają surowym wymogom w zakresie poziomu hałasu.
- Silnik pneumatyczny z certyfikatem Parker P1V-S ATEX ze stali nierdzewnej jest dostępny w siedmiu różnych rozmiarach i mocach od 20 do 1200 W oraz prędkościach obrotowych od 5 do 24 000 obr/min. Z przekładniami w napędach planetarnych, śrubowych lub ślimakowych. Silnik pneumatyczne do zastosowań w przemyśle spożywczym i innych korozyjnych warunkach.