Wzmocnione łopatkowe silniki P1V-M
Silniki pneumatyczne serii P1V-M to wszechstronne i trwałe jednostki napędowe, które zostały zaprojektowane z myślą o wymagających aplikacjach przemysłowych. Oferują wiele zalet w trudnych warunkach pracy, takich jak odporność na korozję, praca w wilgotnych i zanieczyszczonych środowiskach oraz możliwość dostosowania prędkości i momentu obrotowego.
Silnik pneumatyczny z certyfikatem ATEX (do strefy przeciwwbyuchowej) Parker P1V-M jest dostępny w trzech różnych rozmiarach i mocach 200, 400, 600, 900 i 1200 W. Podstawowe silniki z żeliwa szarego montowane kołnierzowo z przekładnią planetarną i opcjonalnym wspornikiem nożnym.
Podstawowe parametry techniczne:
Moc silnika: | 0,2 kW do 1,2 kW |
Prędkość obrotowa: | do 10000 rpm (w zależności od modelu) |
Temperatura pracy: | -20 °C to +110 °C |
Gdzie stosujemy silnik pneumatyczny?
Silnik pneumatyczny można zastosować praktycznie wszędzie gdzie doprowadzone jest sprężone powietrze, w każdym zakładzie przemysłowym. Niewątpliwie główną zaletą silnika pneumatycznego jest możliwość pracy w strefie przeciwybuchowej ATEX. Zakres mocy silników pneumatycznych od 0,02 kW do 18 kW, prędkość obrotowa nawet do 24000 rpm, silniki pneumatyczne wykonane ze stal nierdzewnej nadają się do pracy w ciężkich i agresywnych warunkach (w zależności od modelu). Istnieje możliwość łączenia silników pneumatycznych z przekładniami w celu zmniejszenia prędkości obrotowej.
Co wyróżnia silniki pneumatyczne Parker
Wszechstronność zastosowań
Silniki P1V-M wyróżniają się solidną konstrukcją, co czyni je odpowiednimi do pracy w trudnych warunkach środowiskowych. Ich obudowy są wykonane materiału, który zapewnia wysoką odporność na korozję oraz uszkodzenia mechaniczne. Mogą pracować w różnych środowiskach przemysłowych, takich jak przemysł chemiczny, petrochemiczny oraz spożywczy, gdzie wymagane jest wysokie bezpieczeństwo i niezawodność. Ich solidna konstrukcja i wszechstronność sprawiają, że są one idealnym wyborem do aplikacji, które wymagają odporności na wilgoć i zanieczyszczenia.
Zakres mocy i prędkości
Seria P1V-M jest dostępna w trzech różnych rozmiarach które, oferują szeroki zakres mocy, od 200 W do 1200 W, co umożliwia ich zastosowanie w różnych aplikacjach przemysłowych. Prędkość obrotowa silników może wynosić od 32 do 10 500 obr./min, w zależności od modelu, co pozwala na precyzyjne dopasowanie do specyficznych wymagań aplikacyjnych. Dzięki temu użytkownik może łatwo kontrolować moment obrotowy i prędkość, co czyni je elastycznym rozwiązaniem w dynamicznych warunkach produkcyjnych.
Przekładnie – Elastyczność w dostosowywaniu prędkości i momentu
Silniki P1V-M mogą być wyposażone w przekładnie planetarne, co dodatkowo zwiększa ich wszechstronność. Przekładnie te są smarowane na stałe, co zmniejsza konieczność konserwacji, a ich wytrzymała konstrukcja sprawia, że silniki te mogą sprostać wymaganiom związanym z wysokimi momentami obrotowymi. Dzięki przekładniom, silniki P1V-M mogą pracować z różnymi prędkościami oraz momentami obrotowymi, co pozwala na ich dostosowanie do różnych aplikacji przemysłowych, takich jak napędy pomp, przenośników czy wciągników.
Trwałość i niezawodność
Solidna konstrukcja serii P1V-M sprawia, że silniki te charakteryzują się wyjątkową trwałością i odpornością na ekstremalne warunki pracy. Przystosowane są do pracy w temperaturach od -20°C do +110°C, co czyni je idealnym wyborem do aplikacji w gorących i wilgotnych środowiskach. Dodatkowo, silniki te spełniają normy ATEX, co oznacza, że mogą być stosowane w strefach zagrożonych wybuchem. Dzięki małej liczbie ruchomych części, są łatwe w serwisowaniu, co przekłada się na ich niezawodność.
Praca w trudnych warunkach
Silniki serii P1V-M są przystosowane do pracy w różnych pozycjach montażowych, zarówno w pionie, jak i w poziomie, co zwiększa ich elastyczność zastosowań. Ich wytrzymała konstrukcja, odporność na drgania oraz wstrząsy sprawiają, że doskonale sprawdzają się w wymagających warunkach produkcyjnych. Mogą pracować zarówno w aplikacjach, gdzie wymagane jest precyzyjne sterowanie momentem obrotowym, jak i w miejscach o podwyższonym ryzyku wybuchu.
Niskie wymagania konserwacyjne
Jedną z kluczowych zalet silników P1V-M są ich niskie wymagania konserwacyjne. Silniki te mogą pracować w trybie smarowanym olejem, jak i bezsmarowym, co zwiększa ich elastyczność w różnych warunkach. Standardowo wyposażone są w opatentowane łopatki, które pozwalają na pracę bez potrzeby ciągłego smarowania, co znacząco obniża koszty eksploatacji. Serwisowanie silników P1V-M jest szybkie i proste – wystarczy wymienić łopatki, co nie wymaga pełnego demontażu silnika.
Elastyczność montażu
Dzięki kompaktowym wymiarom oraz różnorodnym opcjom montażu, silniki P1V-M mogą być łatwo zainstalowane nawet w ograniczonej przestrzeni. Oferują montaż na stopie, kołnierzu, a także w konfiguracji z przekładnią, co pozwala na ich dostosowanie do specyficznych potrzeb aplikacyjnych. Możliwość integracji z różnymi typami przekładni pozwala na jeszcze lepsze dopasowanie parametrów pracy silnika do wymagań użytkownika.
Zastosowania
Seria P1V-M znajduje szerokie zastosowanie w różnych sektorach przemysłowych. Dzięki swojej wszechstronności i elastyczności, silniki te są idealnym rozwiązaniem do napędu maszyn produkcyjnych, pomp, mieszalników czy przenośników. Ich zdolność do pracy w wilgotnych i zanieczyszczonych środowiskach sprawia, że doskonale nadają się do zastosowań w przemyśle spożywczym, chemicznym i petrochemicznym. Wysoka wydajność oraz niezawodność w trudnych warunkach sprawiają, że są one kluczowym elementem wielu nowoczesnych systemów produkcyjnych.
Zalety technologii pneumatycznej
Silniki pneumatyczne serii P1V-M oferują szereg zalet w porównaniu do silników elektrycznych. Przede wszystkim, ich odporność na przeciążenia oraz zdolność do pracy w atmosferach zagrożonych wybuchem stanowią istotne atuty. Dodatkowo, silniki pneumatyczne nie przegrzewają się i mogą pracować w trybie zatrzymania bez ryzyka uszkodzenia. Prostota ich konstrukcji sprawia, że są łatwe do serwisowania, a ich żywotność jest dłuższa niż w przypadku wielu tradycyjnych silników elektrycznych.
Dlaczego warto jeszcze zastosować silnik pneumatyczny
-
Zmienna prędkość
Prędkość silnika można zmieniać w zakresie w szerokim zakresie obr/min (w zależności od modelu wybór) za pomocą prostego zaworu umieszczonego między źródłem powietrza a silnikiem
-
Brak iskrzenia
Jako urządzenie nieelektryczne, możliwość wybuchu w wyniku zapłonu łatwopalnych gazów jest zminimalizowana i bardzo ograniczona
-
Praca w obu kierunkach
Przez zmianę kierunku przepływu sprężonego powietrza na zasilaniu można uzyskać natychmiastową zmianę kierunku pracy silnika pneumatycznego.
-
Dopuszczona praca w warunkach wysokiej temperaturty
Gdy silnik powietrzny obraca się, rozprężone powietrze chłodzi silnik. Urządzenia mogą być używane w temperaturach do 120°C (250°F)
-
Kompaktowy i przenośny
Maksymalna moc przy minimalnych rozmiarze i wadze
-
Łatwość i prostota prac konserwacyjnych
Silnik pneumatyczny można umieścić w miejscach gdzie nie będą zbyt często serwisowane, ponieważ nie wymaga częstych akcji serwisowych pod warunkiem, że jest on obsługiwany przez czyste, suche i nasmarowane powietrze
-
Nie przepali się
Silniki pneumatyczne mogą być zatrzymane lub przeciążone przez długi czas bez uszkodzeń.
-
Niska cena
Koszt jest niższy niż w przypadku innych silników o mocy i możliwościach.
-
Działają we wszystkich pozycjach
Można je montować bokiem, do góry lub w dowolnej pozycji, o ile zapewnione jest odpowiednie smarowanie a nacisk końcowy jest utrzymywany w granicach projektowych.
-
Rozruch bez wstrząsów
Ponieważ silniki pneumatyczne pracują z płynnością amortyzowaną powietrzem zmniejszają obciążenie sprzętu
-
Samouszczelniające się łopatki
Łopatki są samouszczelniające i automatycznie zużywając się, zapewniają w ten sposób stałą wydajność przez tysiące godzin użytkowania.
-
Elastyczność montażu
Silnik pneumatyczny może być zamocowany na stopie, kołnierzu łapach – praktycznie dowolnie oby mocno i stabilnie
-
Wielołopatkowość w zależności od potrzeb
W zależności od modelu silnik może mieć 4 lub więcej łopatek, do większości aplikacji wystarczą silniki pneumatyczne cztero-łopatkowe ale im więcej łopatek tym dokładniejsza regulacja i stabilniejsza praca przy wolniejszych obrotach
-
Łatwa dostępność akcesoriów do wydłużenia żywotności pracy silnika pneumatycznego
Wystarczy zastosować standardowy zestaw przygotowania powietrza (jak filtr 5 mikronów oraz smarownicę) by wydłużyć bezawaryjny okres pracy silnika pneumatycznego, możemy zastosować regulator ciśnienia, który zapewnia precyzyjną kontrolę mocy i prędkości roboczej a także zapewnia stabilną pracę silnika pneumatycznego
Typowe zastosowania
- Sprzęt do mieszania
- Napędy przenośników
- Napędy pomp
- Pakowanie żywności
- Opakowania farmaceutyczne
- Wciągniki i wciągarki
- Bębny do węży
- Przecinarki do włókna szklanego
- Urządzenia napinające
- Stoły obrotowe
Jak wybrać silnik pneumatyczny?
Silniki pneumatyczne różnią się pod wieloma względami od innych źródeł zasilania. Te unikalne należy wziąć pod uwagę przy wyborze silnik pneumatyczny do konkretnego zadania. Łatwo jest zmienić moc i prędkość silnika pneumatycznego poprzez dławienie wlotu powietrza. Dlatego, najlepszą zasadą przy wyborze silnika pneumatycznego jest wybór, który zapewni wymaganą moc i moment obrotowy przy użyciu tylko dwie trzecie (2/3) dostępnego ciśnienia w przewodzie. Pełne ciśnienie będzie wtedy dostępne dla przeciążeń i rozruchu.
Moc wyjściowa a prędkość
Moc wyjściowa silnika pneumatycznego zależy od prędkości i do ciśnienia w przewodzie powietrza
Moment obrotowy a prędkość
- Silnik pneumatyczny zwalnia, gdy wzrasta obciążenie... jednocześnie jego moment obrotowy wzrasta do punktu, w którym dopasowuje się do obciążenia. Będzie on nadal zapewniał zwiększony moment obrotowy aż do stanu zatrzymania i może utrzymywać stan utknięcia bez szkody dla silnika.
- W miarę zmniejszania obciążenia silnik pneumatyczny zwiększa prędkość a moment obrotowy zmniejszy się, aby dopasować się do zmniejszonego obciążenia.
- Gdy obciążenie silnika pneumatycznego jest zwiększane lub prędkość może być kontrolowana poprzez zwiększanie lub zwiększając lub zmniejszając ciśnienie powietrza.
- Moment rozruchowy silnika pneumatycznego jest niższy niż moment podczas pracy. Zapewnia to płynny rozruch bez wstrząsów, konieczne jest dodatkowe ciśnienie w przewodzie powietrza dla rozruchu pod dużym obciążeniem
Zużycie powietrza a prędkość
Zużycie powietrza wzrasta wraz ze wzrostem prędkości i ciśnienia powietrza
Używanie silników pneumatycznych w atmosferze niebezpiecznej
Obecnie nie są znane żadne normy regulujące działania silników pneumatycznych w niebezpiecznych atmosferach. Jednakże, istnieje kilka punktów dotyczących bezpieczeństwa silników pneumatycznych, które należy stosować.
Po pierwsze, silnik pneumatyczny nie jest źródłem iskier elektrycznych. Możliwe jest jednak, że przedmiot, który nie jest częścią silnika pneumatycznego (np. klucze, młotki itp.) może wytworzyć iskrę poprzez uderzenie w żeliwną lub aluminiową obudowę lub stalowy wał silnika pneumatycznego. Należy pamiętać, że obudowy silników elektrycznych zarówno dla klasy I i II mogą być wykonane z "...żelaza, stali, miedzi, brązu lub aluminium..." (UL 674, Electric Motors and Generators - Hazardous Locations, 23 czerwca 1989; paragraph 4.2, strona 6)].
Po drugiej edynym możliwym wewnętrznym źródłem zapłonu w silniku pneumatycznym jest pomiędzy stacjonarnymi elementami obudowy a obracające się elementy, które mogą wywołać iskrę. Prawdopodobieństwo wystąpienia takiej sytuacji jest zmniejszone przez fakt, że kontakt musi być dokładnie w tym samym czasie, gdy łatwopalny lub wybuchowy gaz jest jest wprowadzany do silnika powietrznego w ilości wystarczającej do mieszanki łatwopalnej lub wybuchowej przy jednoczesnym pokonaniu nadciśnienia gazu napędowego. Innymi słowy, chociaż wysoce nieprawdopodobne, wewnętrzna eksplozja w silniku pneumatycznym jest możliwa.
Wreszcie, silnik pneumatyczny jest zaprojektowany do pracy ze sprężonym powietrzem, którego rozprężanie podczas normalnej pracy tworzy efekt chłodzenia. W rezultacie temperatura silnika pneumatycznego nie przekroczy wyższej z temperatur otaczającej atmosfery lub powietrza dostarczanego do wlotu. Nie gwarantujemy bezpieczeństwa każdej aplikacji, ale aby zapewnić bezpieczną pracę silnika pneumatycznego w danym zastosowaniu, należy zawsze postępować zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi produktu i skonsultować się z wykwalifikowanym inżynierem.
Rodzaje i wersje silników pneumatycznych:
- Silnik pneumatyczny Parker P1V-A jest dostępny w sześciu rozmiarach i mocach znamionowych od 1600 do 18000 watów. Silniki są wyposażone w mocowania kołnierzowe IEC oraz opcjonalne przekładnie planetarne, walcowe lub ślimakowe do prawidłowego doboru prędkości obrotowej i momentu obrotowego.
- Silnik pneumatyczny z certyfikatem ATEX (do strefy przeciwwbyuchowej) Parker P1V-M jest dostępny w trzech różnych rozmiarach i mocach 200, 400, 600, 900 i 1200 W. Podstawowe silniki z żeliwa szarego montowane kołnierzowo z przekładnią planetarną i opcjonalnym wspornikiem nożnym.
- Silnik pneumatyczny z tłokiem radialnym Parker P1V-P jest dostępny z trzema podstawowymi silnikami o mocach 73,5, 125 i 228 Watt. Odpowiedni do zastosowań z niskimi prędkościami obrotowymi i wysokim momentem obrotowym, które podlegają surowym wymogom w zakresie poziomu hałasu.
- Silnik pneumatyczny z certyfikatem Parker P1V-S ATEX ze stali nierdzewnej jest dostępny w siedmiu różnych rozmiarach i mocach od 20 do 1200 W oraz prędkościach obrotowych od 5 do 24 000 obr/min. Z przekładniami w napędach planetarnych, śrubowych lub ślimakowych. Silnik pneumatyczne do zastosowań w przemyśle spożywczym i innych korozyjnych warunkach.